Klasa 2 BSI Klasa 2a BSI

Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 2, 2a – Zajęcia praktyczne

Temat 1: Przycinanie oraz usuwanie przekwitłych kwiatostanów z terenów zielonych.

Zapoznaj się z materiałem, wykonaj notatkę do zeszytu przedmiotowego.

Aby nasze rośliny ogrodowe pięknie kwitły należy przed sadzeniem odpowiednio przygotować glebę. Przede wszystkim należy ją rozluźnić i odchwaścić. W celu poprawienia właściwości gleby – w zależności od potrzeb – można dodać do niej kompostu, obornika oraz piasku lub ziemi gliniastej. Czas sadzenia ustala się na podstawie terminu kwitnienia. Gatunki kwitnące wiosną lepiej sadzić jesienią, od sierpnia do początku listopada. Natomiast byliny, które zakwitają w lecie i na jesieni, można sadzić wiosną. Byliny uprawiane w szkółkach w pojemnikach można sadzić właściwie przez cały sezon wegetacyjny. Późnojesienne sadzenie wymaga jednak zabezpieczenia przed mrozem, np. gałązkami roślin iglastych, tzw. stroiszem.

Ważnym zabiegiem pielęgnacyjnym stosowanym w uprawie bylin jest ściółkowanie (torfem i kompostem), które zapobiega wyrastaniu chwastów oraz utrzymaniu odpowiedniej wilgotności gleby.

Podlewanie – w zależności od potrzeb – zalecane jest szczególnie w pierwszym roku. Byliny, dla zapewnienia optymalnego wzrostu i obfitego kwitnienia, najlepiej zasilać kompostem lub nawozami mineralnymi o długim okresie działania.

Po kwitnieniu wskazane jest ścinanie przekwitłych kwiatów. Dzięki temu niektóre gatunki bylin, np. łubin (Lupinus polyphyllus) i ostróżka (Delphinium x cultorum) mogą ponownie zakwitnąć. Przycinanie po kwitnieniu uniemożliwia tworzenie się nasion, więc wzmacnia rośliny i sprzyja silniejszemu wzrostowi w następnym roku, zapobiega samoistnemu rozsiewaniu się.

Większość bylin należy przyciąć późną jesienią. Można pozostawić na zimę byliny rosnące w dużych grupach, o interesujących, zaschniętych liściach lub kwiatostanach. Będą one wyglądały atrakcyjnie, zwłaszcza oszronione lub przyprószone śniegiem. Do tego celu świetnie nadaje się języczka (Ligularia sp.) i rozchodnik okazały (Sedum spectabile). Bardzo dekoracyjnie wyglądają również kępy i zasuszone kwiatostany traw ozdobnych. W przypadku wyżej wymienionych bylin usunięcie suchych części należy przeprowadzić wczesną wiosną, zanim rośliny zaczną się rozwijać.

Pomimo, że większość bylin to rośliny teoretycznie całkowicie mrozoodporne, podlegają jednak bardzo silnemu wpływowi najbliższego środowiska tworzącego specyficzny dla danego miejsca mikroklimat. Dla pewności, że odrosną na wiosnę, można je przykryć stroiszem. Jest to korzystne również w przypadku bylin zimozielonych, rosnących w miejscach silnie nasłonecznionych, chroni bowiem je przed zbyt silnym nasłonecznieniem powodującym zjawisko suszy fizjologicznej. Już wiosną zimowe przykrycie najlepiej zdjąć w pochmurny dzień, aby rośliny mogły się stopniowo przyzwyczaić do słońca.

Co kilka lat niektóre byliny wymagają odmłodzenia, czyli wykopania, usunięcia najstarszych, chorych fragmentów, podzielenia na mniejsze części i ponownego posadzenia.

Teraz skupimy się na cięciu roślin:

Jest to bardzo ważny zabieg, który wykonywany jest w każdym ogrodzie. Rośliny przycinamy regularnie. Wyróżniamy kilka rodzajów cięć:

1. Cięcie kosmetyczne – polega na usunięciu wszystkich elementów roślin, które przeszkadzają lub źle wpływają na estetykę. Tego typu cięcie wykonuje się przez cały sezon wegetatywny.

2. Cięcie czyszczące – polega na usunięciu części zaschniętych i uszkodzonych po zimie. Tego typu cięcie wykonuje się bardzo wczesną wiosną.

3. Cięcie prześwietlające – polega na zmniejszeniu liczby pędów w koronie i dostarczenie przez to więcej światła. Prześwietlenie utrzymuje atrakcyjny kształt korony i zapewnia długie i obfite kwitnienie. Tego typu cięcie dokonuje się na wiosnę lub tuż po pojawieniu się liści.

4. Strzyżenie żywopłotu – polega na formowaniu całej rośliny w określony kształt. Strzyżenia dokonuje się w czasie całego okresu wegetatywnego. Strzyżenie roślin kwitnących opóźnia ich kwitnienie o kilka tygodni.

5. Cięcie róż – cięcie należy wykonywać sekatorem. Wycina się sczerniałe pędy (czarny kolor oznacza, że są martwe) tuż nad ziemią lub nad jego zdrową częścią. Pozostałe pędy również skracamy nie wiele nad ziemią podczas przygotowania rośliny do wzrostu na wiosnę. Na ziemię również krzewy róży skracamy niewiele nad ziemią i zabezpieczamy przed przemarznięciem.

Zadanie: Po zapoznaniu się z materiałem wykonaj ćwiczenie 11 na str. 53 w zielonych ćwiczeniach. Efektami swojej pracy pochwal się nami @

Aleksandra Kot – olamar@interia.eu

Jolanta Jyż –  jolanta.jyz@interia.pl lub messenger 

Temat 2: Porozumiewanie się ze współpracownikami podczas wykonywania zadań zawodowych.

W praktyce hotelowej, gdzie pracownicy mają kontakt z różnymi ludźmi, o różnych charakterach i temperamentach, często dochodzi do drobnych spięć i nieporozumień. Aby zmniejszyć ryzyko powstawania konfliktów, należy:

– być życzliwym dla innych,

– starać się żyć w zgodzie ze sobą i swoim otoczeniem,

– przestrzegać obowiązujących w hotelu regulaminów i zasad,

– być tolerancyjnym,

– szukać w innych ludziach pozytywnych cech,

– panować nad swoimi emocjami,

– słuchać uważnie, co pozwoli dobrze interpretować informacje,

– mając wątpliwości – pytać, co pozwoli dobrze wykonać powierzone zadanie,

–  jeśli nie można uniknąć konfliktu, należy go zminimalizować

Przyjemna atmosfera w miejscu pracy to jeden z powodów, dla których chętnie przychodzimy do firmy. Aby budować zdrowe, dobre relacje ze współpracownikami i przełożonymi, warto respektować proste zasady, takie jak: wzajemny szacunek, uczciwość czy tolerancja. Duże znaczenie mają również miłe gesty.

Relacje panujące w firmie i kultura organizacyjna mogą wpływać na nasze decyzje i wybory dotyczące podjęcia lub zmiany pracy. Atmosfera jest istotnym czynnikiem motywacyjnym. Na pozytywny klimat w firmie składa się co najmniej kilka elementów:

  • Uczciwość  – oszustwo prowadzi do utraty zaufania. Trudno czuć się komfortowo w towarzystwie osoby, która nas zawiodła. Aby cieszyć się przyjemną atmosferą, warto postępować uczciwie, nie kłamiąc i otwarcie rozwiązując konflikty.
  • Lojalność – istotnym aspektem jest również gotowość wspierania współpracowników w trudnych sytuacjach. Dbanie wyłącznie o te kontakty, które przynoszą nam doraźne korzyści, to przykład braku lojalności. Trudno w ten sposób budować relacje pełne szacunku i zaufania.
  • Wzajemna pomoc – praca zespołowa umożliwia osiąganie celów, które trudno zrealizować w pojedynkę. Warto też pomagać bezinteresownie. Relacje oparte na życzliwości przynoszą satysfakcję i dobre samopoczucie.
  • Tolerancja dla błędów – każdemu zdarza się popełnić błąd, dlatego warto okazywać wyrozumiałość osobom, z którymi współpracujemy. Tolerancja ma pewne granice – pobłażliwość i maskowanie notorycznych pomyłek kolegi z pracy, wynikających np. z niedbalstwa, nie działa na jego korzyść.
  • Uwzględnianie różnic temperamentów, upodobań itd. – filarem dobrych relacji jest również respektowanie tego, że ludzie różnią się pod względem predyspozycji, umiejętności czy charakteru. Kluczowe znaczenie ma odkrycie i zrozumienie różnic wynikających z temperamentu.
  • Odpowiednia forma komunikacji – zauważenie różnic, jakie występują między nami a osobami, z którymi współdziałamy, umożliwia wypracowanie efektywnego sposobu komunikacji. Dzięki temu udaje się unikać nieporozumień, które utrudniają i opóźniają pracę.
  • Respektowanie granic – spoufalanie się z przełożonym, wścibstwo i brak taktu wywierają negatywny wpływ na relacje. Należy uznawać granice wynikające z charakteru znajomości.
  • Savoir vivre – kultura osobista to jeden z filarów, na których opierają się kontakty zawodowe. O tym, że jesteśmy dobrze wychowani, świadczą np.: punktualność, słownictwo, umiejętność zachowania się w różnych sytuacjach czy sposób, w jaki się ubieramy.
  • Miłe gesty – w budowaniu relacji pomagają także drobne, miłe przejawy życzliwości, takie jak  uśmiech czy np. przyniesienie gorącej herbaty przeziębionemu koledze.

PAMIĘTAJ!!!! Traktuj swojego współpracownika w taki sposób w jaki Ty sam chciałbyś być przez kogoś traktowany!!!!

W razie pytań czy wątpliwości jesteśmy do Waszej dyspozycji.

Aleksandra Kot – olamar@interia.eu

Jolanta Jyż –  jolanta.jyz@interia.pl

lub messenger

OWOCNEJ PRACY 🙂

Related posts

Skip to content